Hotel Ještěd

Aktuality

Anketa

Viděli jste film Grandhotel?
Všechny ankety a kvízy

Lanovka

Lanovka, autor: Eva Hornová

Kabinová lanovka.

Kabinová lanová dráha na Ještěd je v provozu každý den, jezdí v pravidelných třicetiminutových intervalech podle jízdního řádu ČD, trať číslo 900. Mezi 12. - 13. hod a dále pak po 16. hodině je interval hodinový. Při větším zájmu se konají další mimořádné jízdy. Při nepříznivých povětrnostních podmínkách není lanová dráha v provozu.Cesta trvá 4 minuty a maximální rychlost je 10m/s.

Přístup: z konečné stanice MHD Horní Hanychov pěšky zhruba 10 minut, příjezd autem je možný přímo k dolní stanici lanové dráhy, kde je k dispozici parkoviště.

Dolní stanice: Horní Hanychov (595 m)
Horní stanice: Ještěd (995 m)
Čas jízdy: 4 min

Provoz: celoroční

Otevírací doba
všechny měsíce Po 14:00 - 19:00
Po - Ne 8:00 - 19:00

Od 1. listopadu do 31. března jezdí lanovka pouze do 18 hodin. Ve svátek začíná provoz lanovky až od 9 hodin. * Lanová dráha není při nepříznivých povětrnostních podmínkách v provozu. * Odjezdy kabin z obou stanic jsou současné. * Mimořádné jízdy se konají mimo pravidelný řád, dovolují-li to provozní podmínky a je i za mimořádnou jízdu zaplaceno jízdné nejméně za 30 osob pro příslušný směr jízdy. * Přeprava horských kol je omezena a může být z provozních důvodů vyloučena.

Vstupné

Jednosměrné jízdné
Plné vstupné:110 CZK
Děti:60 CZK děti do 15 let
Poznámka:Pes a kočárek platí jako poloviční jízdné.
Zpáteční jízdné
Plné vstupné:120 CZK
Děti:90 CZK děti do 15 let
 

Historie a technické parametry

V roce 1924 předložil Německý horský spolek pro Ještědské a Jizerské hory, vlastník tehdejšího hotelu na vrcholu, záměr vybudování lanovky, který zpracoval Ing. Roman Wienberger, zástupce firmy Adolf Bleichert a spol. z Lipska. Od tohoto návrhu bylo upuštěno a celou akcí byly pověřeny Československé státní dráhy.

Ve třicátých letech Československé státní dráhy získaly pozemky pod tratí a v místech budoucích stanic a zadaly stavbu chrudimské firmě František Wiesner (po znárodnění Transporta). Ta zahájila stavbu 15. června 1932 a již 27. června 1933 byla lanovka zprovozněna. Po lanovce na Černou horu, která dnes již v původní podobě a v původním místě neexistuje, byla tato lanovka historicky druhou českou visutou lanovkou. 1. června 1943 převzala lanovku od železničního dopravce správa liberecké pouliční dráhy, v roce 1945 byla převedena pod Československé státní dráhy. V letech 1953 a 1962 byla vyměněna nosná lana.

Technické parametry

  • Šikmá délka trati: 1183 m
  • Vodorovná délka trati: 1115 m
  • Výškový rozdíl: 400 m
  • Podpěry: dvojice nýtovaných sloupů o výšce 20 a 26 m
  • Průměr nosného lana: 45 mm, napínací závaží v dolní stanici
  • Průměr tažného a přítažného lana: 22 mm
  • Vozidla: dvojice pevně uchycených kabin v protilehlých polohách o kapacitě 33 osob
  • Pohon v horní stanici, výkon 100 kW
  • Maximální rychlost: 5 m/s
  • Doba jízdy: 4 minuty
  • Kapacita: 330 osob za hodinu.

V roce 1971 již byla původní technologie opotřebovaná a bylo rozhodnuto o celkové přestavbě lanovky. Přestavba, která byla opět zadána firmě Transporta, proběhla v letech 1971–1975 a během ní byla lanovka prodloužena na šikmou délku 1188 metrů s převýšením 402 metrů. Lanovka v nové podobě byla otevřena 31. prosince 1975. Dvojice podpěr byla nahrazena podpěrou jedinou o výšce 30 metrů, byla zdvojnásobena rychlost i výkon hlavního pohonu. V letech 1983 a 1985 byla vyměněna nosná lana. Od roku 1993 dráhu vlastní a provozují České dráhy a.s..


2.9.2013 10:39:32 - aktualizováno 2.9.2013 21:59:42 | přečteno 14719x | hornova
 
 
Lanovka
2013
1973
1969
1966
1933
1868
1844
1737

2013

Ještěd slaví 40. narozeniny!

» Zobrazit více

1973

Slavnostně otevřen nový hotel a vysílač.

» Zobrazit více

1969

Projekt architekta Karla Hubáčka získal prestižní Perretovu cenu, nejvyšší ocenění ...

» Zobrazit více

1966

Položen základní kámen pro současnou stavbu.

» Zobrazit více

1933

Na Ještěd začala jezdit lanovka.

» Zobrazit více

1868

Postavena kamenná Rohanova chata.

» Zobrazit více

1844

1. občerstvovací stanice na vrcholu

» Zobrazit více

1737

Na vrcholovém skalisku poprvé vztyčen kamenný kříž.

» Zobrazit více

Vyhledávání

ENDEPL
load