Kabinová lanovka.
Kabinová lanová dráha na Ještěd je v provozu každý den, jezdí v pravidelných třicetiminutových intervalech podle jízdního řádu ČD, trať číslo 900. Mezi 12. - 13. hod a dále pak po 16. hodině je interval hodinový. Při větším zájmu se konají další mimořádné jízdy. Při nepříznivých povětrnostních podmínkách není lanová dráha v provozu.Cesta trvá 4 minuty a maximální rychlost je 10m/s.
Přístup: z konečné stanice MHD Horní Hanychov pěšky zhruba 10 minut, příjezd autem je možný přímo k dolní stanici lanové dráhy, kde je k dispozici parkoviště.
Dolní stanice: Horní Hanychov (595 m)
Horní stanice: Ještěd (995 m)
Čas jízdy: 4 min
Provoz: celoroční
Otevírací dobavšechny měsíce | Po | 14:00 - 19:00 |
Po - Ne | 8:00 - 19:00 |
Od 1. listopadu do 31. března jezdí lanovka pouze do 18 hodin. Ve svátek začíná provoz lanovky až od 9 hodin. * Lanová dráha není při nepříznivých povětrnostních podmínkách v provozu. * Odjezdy kabin z obou stanic jsou současné. * Mimořádné jízdy se konají mimo pravidelný řád, dovolují-li to provozní podmínky a je i za mimořádnou jízdu zaplaceno jízdné nejméně za 30 osob pro příslušný směr jízdy. * Přeprava horských kol je omezena a může být z provozních důvodů vyloučena.
Plné vstupné: | 110 CZK |
Děti: | 60 CZK děti do 15 let |
Poznámka: | Pes a kočárek platí jako poloviční jízdné. |
Plné vstupné: | 120 CZK |
Děti: | 90 CZK děti do 15 let |
V roce 1924 předložil Německý horský spolek pro Ještědské a Jizerské hory, vlastník tehdejšího hotelu na vrcholu, záměr vybudování lanovky, který zpracoval Ing. Roman Wienberger, zástupce firmy Adolf Bleichert a spol. z Lipska. Od tohoto návrhu bylo upuštěno a celou akcí byly pověřeny Československé státní dráhy.
Ve třicátých letech Československé státní dráhy získaly pozemky pod tratí a v místech budoucích stanic a zadaly stavbu chrudimské firmě František Wiesner (po znárodnění Transporta). Ta zahájila stavbu 15. června 1932 a již 27. června 1933 byla lanovka zprovozněna. Po lanovce na Černou horu, která dnes již v původní podobě a v původním místě neexistuje, byla tato lanovka historicky druhou českou visutou lanovkou. 1. června 1943 převzala lanovku od železničního dopravce správa liberecké pouliční dráhy, v roce 1945 byla převedena pod Československé státní dráhy. V letech 1953 a 1962 byla vyměněna nosná lana.
Technické parametry
V roce 1971 již byla původní technologie opotřebovaná a bylo rozhodnuto o celkové přestavbě lanovky. Přestavba, která byla opět zadána firmě Transporta, proběhla v letech 1971–1975 a během ní byla lanovka prodloužena na šikmou délku 1188 metrů s převýšením 402 metrů. Lanovka v nové podobě byla otevřena 31. prosince 1975. Dvojice podpěr byla nahrazena podpěrou jedinou o výšce 30 metrů, byla zdvojnásobena rychlost i výkon hlavního pohonu. V letech 1983 a 1985 byla vyměněna nosná lana. Od roku 1993 dráhu vlastní a provozují České dráhy a.s..
Projekt architekta Karla Hubáčka získal prestižní Perretovu cenu, nejvyšší ocenění ...
» Zobrazit více